vid köp över 2500 kr
Vid köp över 2500 kr
För att den med sin matta sammetslyster är så vacker! När man bryter med naturliga pigment gör de små pigmentkornen att ljuset återkastas på ett varierat sett. Den målade kulören ändras efter dygnets olika ljusskiftningar. Det fenomenet gör att många talar om den som "levande färg". Man kan också välja att måla med äggoljetempera av miljö, hälsomässiga skäl. Det är en ren färg med väl deklarerat innehåll och förnyelsebara råvaror. Dessutom enkel att måla med och mångsidig i sitt användningsområde. Till sist, det är ju också ett stycke kulturhistoria att använda en färg som användes redan under antikens dagar:)
Äggoljetemperan beter sig väldigt olika beroende på vilka pigment den innehåller, en del kulörer är alltid tunna och en del tjocknar direkt. Du får alltid ett bättre resultat om du stryker med en tunn färg. Därför kan det vara bra att späda med vatten tills den är som tunn välling om färgen är tjock när du får den. Har du haft den ståendes en längre tid så den blivit alldeles kolossalt tjock så måste du späda med mer emulsion (ägg,linolja,vatten) för att färgen inte ska få för stor vatten andel.
Beräknad mängd färg som går åt till olika underlag är olika. Men vi brukar säga att 1 liter färg generellt räcker till ca 10kvm om man rollar ut färgen. Ca 12kvm vid penselstrykning. På riktigt sugande underlag som lumppapp/puts ca 4-6 kvm/liter. På målade ytor eller hyvlad träyta ca 12-15kvm/liter. Det är beräknad mängd för en strykning, sedan får man tänka på att det ofta krävs 2-3 strykningar för ett jämnt ,färdigt resultat.
Vi vet att det ibland hävdas.Men mig veterligen finns det inga vetenskapliga undersökningar som visar att så skulle vara fallet. Tycker dock att det är bra för miljön och inte minst för hönsens skull att välja ekologiskt då det är möjligt!
Det skulle vara väldigt svårt att hantera för oss. Till 1 liter tempera går det åt ca 5-6 ägg och vi tillverkar flera hundra liter i veckan. Vi skulle få anställa en "äggknäckerska" för att klara det! Därför använder vi ekologiskt äggpulver av hög kvalité, samma som bagerier använder. Äggpulvret består av hela ägget både vitan och gulan som torkats ner för att ta vara på Sveriges äggöverskott.
Det finns vissa underlag som ej är bra att måla på tex. limfärgs målade ytor, (då behöver limfärgen tvättas bort först). Samma gäller för slamfärgsmålade ytor. Tjärbestrukna ytor går inte heller bra, där man en gång använt tjära får man fortsätta med den produkten. Annars har jag använt den ovanpå alla typer av färger, till och med på plåt, järn, glas, plast och tyg med framgång. Det som händer när färgen inte kan krypa in i underlaget är att härdningen tar längre tid. Men till slut sitter färgen och tål slitage.
Det är helt efter smak och tycke. Den går att både rolla, pensla eller sprutmåla. Personligen tycker jag att man alltid ska pensla på träytor. Jag använder gärna bred pensel eller tapetborste till väggar och en mindre lackpensel till möbler. Andra rollar hellre väggytor. Man ska använda sig av den metod man trivs bäst med. Det ska vara roligt och lustfyllt att måla, då brukar det bli bra!
Det finns en myt som florerar att det skulle vara omöjligt. Men så är inte fallet. Bara äggoljetemperan får härda till ordentligt så kan du måla över med vilken färgtyp som helst, oljebaserad eller vattenbaserad. Tvätta och rugga upp ytan lite bara före målning.
Nej, det är det inte! Då ska det vara alldeles extremt fuktigt och då möglar alla färgtyper. Vi har lång erfarenhet av användning i ouppvärmda sommarstugor osv och det fungerar alldeles utmärkt. Däremot möglar färgen i burk efter några månader och gör du den själv efter ett par veckor men alltså inte i uppmålat skick.
En vanlig syntetroller med 22 mm ludd, är lättast att få ett bra resultat med, då får du med dig mycket färg, och kan lägga på flödigt. Lammullsroller fungerar också bra, den passar dessutom om du vill "effektmåla", vått i vått med två kulörer samtidigt. Pensel går nästan med vad som helst, temperan är inte kräsen där men allra bäst med en mjuk lackpensel, plafondpensel i natur eller blandborst. Helst inte för tunn borsttjocklek, du behöver få med mycket färg i penseln. Jag vill gärna att tjockleken ska vara minst 10mm eller mer i borsten.
Lumppapp är ett väldigt sugande underlag. Alla starkt sugande underlag kan vara svåra att hinna med att stryka när färgen suger in och yt-torkar snabbt. Går man då tillbaka med penseln där det yt-torkat blir det ojämnt och fläckigt. Ett bra tips är att grunda grålumppappen först, rikligt med vanligt tapetklister eller cellulosaklister ett par gånger. Då blir underlaget betydligt mindre sugande och lättare att stryka. ( Vi har sett detta förfaringsätt förekomma i negativa ordalag i flöden som rör tips om äggoljetempera målning. Det är inget vi ställer oss bakom!) Vi har mycket goda erfarenheter sedan 15 år tillbaka av att grunda just med cellulosaklister på lumppapp och känner oss mycket trygga med det. Vill man inte använda cellulosaklister går det naturligtvis också att grunda med ett extra lager äggoljetempera eller en linoljefärgsgrund.
Nej, vi har haft det tidigare men ser inte riktigt värdet i det längre. När det gäller att måla på trä fungerar det alldeles utmärkt att måla direkt med den kulör du önskar. Första strykning kan du med fördel späda ännu lite mer än som tunn välling i synnerhet om det är ett sugande underlag. Sedan brukar det räcka med en eller två strykningar efter det. Målar man på tex lumppapp kan man med fördel stryka på cellulosaklister som grund. Det ska inte vara något limvatten utan klistret så tjockt som det är. Det kommer att suga in. Sedan fungerar det naturligtvis också att grunda med modern grundfärg eller linoljefärgsgrund om man så önskar eller om man har slattar över av tex. linoljefärg eller annat.
När man målar på puts eller lerklining, fungerar det bäst med att blöta ytan ordentligt med vatten först och sedan måla på våt yta istället för att grunda.
Ja det går alldeles utmärkt. Vi har haft flera kunder genom åren som använt tempera med gott resultat i bastun.
Ja, det finns enligt min mening ingen annan färg som lämpar sig så väl för schablonmålning. Den är betydligt lättare att kulörsätta än tex. limfärg. Den är spädbar med vatten vilket gör att det är lätt att skölja av schablonarket med jämna mellanrum (vilket är besvärligare med tex linoljefärg). Eftersom färgen yttorkar mycket fort går det väldigt snart att lägga på nästa ark för tryckning om det är en flerfärgad schablon. Dessutom ger det en vackert helmatt men avtorkningsbar yta.
Det går utmärkt! En del kulörer är väldigt laserande och då räcker det med att stryka en gång så har du en laserad yta. Medan de mer täckande kulörerna spädes med extra mycket emulsion. För vår färdiga tempera kan man beställa kulör och sedan uppge att man vill ha den som lasyr. Då ser vi till att den har lämplig konsistens.
Ja om du inte vill att kvistarna ska blöda igenom så måste du kvistlacka, annars kommer de förr eller senare. Det är främst under täckande ljusa kulörer som man störs av kvistarnas genomslag, mörka kulörer är mer förlåtande i allmänhet. När man målar laserande så brukar man inte bry sig om att kvistlacka för då syns de ej på samma markanta sätt . Det är lite olika vad du målar på för träslag också, furu ger snabbare och fulare fläckar än tex gran. Golv skulle jag dock inte bry mig om att schellackera, där är slitaget så mycket hårdare att färgen behöver tränga ner ordentligt överallt för ett optimalt fäste.
Det finns många kvistlack på marknaden. Tyvärr är de ofta dyra och väldigt utspädda så de gör dålig nytta. Den äkta schellackflingan som du späder med rödsprit och blandar själv är billigast och överlägset bäst! (Ca 1hg flinga/2,5dl rödsprit.)
Vi hämtar den från trakten, närmare bestämt "Berga Gård" i Fjugesta. Där pressas Närkes linolja av företaget "Närke lin". De håller en mycket jämn och hög kvalité på sin linolja!
Vi rekommenderar inte äggoljetempera utomhus utan ser den som en inomhusfärg. Visst kan man måla tex. trädgårdsmöbler som bärs in och ut, odlingsbäddar, spaljer osv. Det är också viktigt att man väljer pigment som är mer motståndskraftiga för mögel. Om man ändå ska prova. Men husfasader avråder vi att måla med tempera, där finns bättre alternativ som slamfärg eller linoljefärg till exempel.
Vet att en del rekommenderar den blandningen för att göra äggoljetemperan mer motståndskraftig utomhus och det tror jag är helt riktigt att den blir. Det är ju bara ett par år sedan som tjära höll på att bli klassat som bekämpningsmedel (som tur var blev det ej så) men den är klart aggressiv mot mögel. Vad man ska tänka på är ju att man faktiskt då skapat en ny emulsionsfärg. Det kan inte benämnas äggoljetempera längre. Man ska också ha i minnet att där man stryker tjära, är svårt att i framtiden måla över med något annat. Man får hålla sig till konceptet så att säga.
Den doftar underbart! En svag doft av linolja (många kunder kommenterar det).
Ingen fara, den kommer att torka. En del kulörer slutar att krita av sig på ett dygn, andra tar lite längre tid på sig.
Ljus, värme och ventilation påskyndar torkningen. En avfuktare eller en liten fläkt kan göra susen om det är en rå vinterdag.
Jag började använda och blanda egen tempera i tidiga tonåren och nu är jag en bit över 50... Det har blivit många skiftande blandningar och alla har torkat. Men det kan verkligen ta olika lång tid. En del pigment skyndar på tork processen som tex umbrorna medan andra kan vara lite mer svårflörtade på torkningen. Men alla torkar till slut förutsatt att du har en linolja av god kvalité. Prova och experimentera, det är roligt!
Väggar, tak och tex murar polerar man sällan men tex. möbler eller lister kan man polera upp för att komma ifrån den "pullvriga" känslan och göra ytan starkare. Det är olika hur bra pigmenten poleras upp. En del poleras lätt upp och ger en vacker sidenlyster medan en del kan nästan bli blanka av polering (tex. svart, guldocker osv). Vissa har kvar sin matta yta trots poleringen men blir ändå mer motståndskraftiga mot tex. fläckar. Använd en skurborste,, badborste trollull, nylonstrumpa, rivig gammal frottehanduk eller något annat som gnider upp färgen. Vänta 3-4 veckor efter målning.
Ja visst! det går jättebra.
Några grader svalare än rumstemperatur förlänger "livslängden" men den får inte frysa.
Det kan man men det tycker vi är synd! Om man inte tycker att polering räcker utan att man vill stänga porerna helt så är "osmo" hårdvaxolja ett mycket bättre och vackrare alternativ. Kan passa på tex. ljusmålade köksluckor eller matbord. Fördelen med det här vaxet är att det går att efter lätt ruggning måla över igen. Andra vaxer såsom tex. bivax måste avlägsnas innan ev. ommålning.
Det är inte lämpligt att måla med den om man är äggallergiker. Däremot så brukar det inte vara några problem efter att färgen torkat efter ca 1-2 veckor. Vad jag förstått så emitterar inte äggprotein i gasform. Vi har under årens lopp haft kontakt med flera äggallergiker som lever gott med färgen i sina hem.
Det har funnits en hel del giftiga pigment som förr använts tex blyvitt, cinnoberrött , kromgult osv. De är tack och lov borttagna! Dock finns cinnoberton, kromgrön ton osv. Det är ofarliga ersättningar som ska ge samma ton som de äkta. Vi har också tagit bort pigmentet zinkoxid ur färgen, den är inte hälsofarlig, men miljöbelastande.
Har bara färgen härdat ordentligt. Så kan du skrubba stolskarmarna med varmt vatten och såpa. Får du en fläck på väggen så gnugga lite mer försiktigt där man gnuggar hårt uppstår annars blankare fläckar (det blir polerat). Är det tex. pennstreck, prova försiktigt med ett suddgummi.
Ja det kan se riktigt tråkigt ut... Du kan schellackera ovanpå färgen, men det blir ju då att måla minst två gånger till igen. Ibland kan det vara värt det om det är en ljus kulör med fula gulbruna genomslag av kvist.